5 tips om hvorfor forhandlere trenger et dashbord

Forhandlere kan ta bedre beslutninger, redusere kostnader og øke lønnsomheten ved å bruke BrightAnalytics.

 

 

 

Få bedre innsikt i bedriftens økonomiske og operasjonelle data

Forhandlere eller selskaper hvis forretningsstruktur er basert på et detaljhandelskonsept kan ta bedre beslutninger, redusere kostnader og øke lønnsomheten ved å bruke BrightAnalytics. BrightAnalytics-plattformen er spesielt nyttig for å kartlegge indirekte kostnader som overhead- eller overnattingskostnader per filial, forretningsenhet, region osv. og deres innvirkning på selskapets lønnsomhet.

1. Tilgang til sanntidsdata

La oss ta eksemplet med en butikkjede med filialer på ulike steder og ulike leiepriser som øker årlig. Kostnaden for verktøy avhenger av antall kvadratmeter, samt plasseringen. Hvis ledelsen og avdelingsledere ikke justerer aktivitetene sine i henhold til endringer i overhead- og beleggskostnader, kan disse bevegelsene ha stor innvirkning på bunnlinjens resultater.

Et dashbord lar ledelsen raskt se hvordan overheadkostnader, boligkostnader, personalkostnader og andre kostnader utvikler seg i funksjon av omsetningen og påvirker resultatet. Tilgang til sanntidsdata er avgjørende for at beslutningstakere umiddelbart skal se årsaken og virkningen av beslutninger tatt i et raskt skiftende økonomisk landskap.

2. Hold budsjettet under kontroll

Dashboards lar deg holde budsjettene under kontroll. Takket være ulike «hva-hvis»-scenarier kan de faktiske tallene sammenlignes med budsjettene og man får raskt og tydelig innblikk i avvik fra de budsjetterte anslagene.

3. Få dypere innsikt i tallene

Et dashbord hjelper til med å oppdage trender i kostnader og/eller inntekter i avdelinger, regioner, avdelinger osv. Gjennom omfattende drill-down-funksjoner lar dashboards deg avdekke årsakene til lønnsomhetstap og gi innsikt i de mest detaljerte dataene.

4. Involver dine ansatte

Frem til nå er det ofte vanlig at rapportering av tall og KPIer sendes fra hovedkontoret til de ulike filialene ukentlig eller månedlig.

Det er et tydelig oppsving i «selvbetjent» rapportering der ledere og ansatte kan få direkte tilgang til dashboards og rapporteringssystemer for å spore ytelsen deres. Å flytte dette ansvaret og gjøre tallene transparente fører til større medarbeiderengasjement og fremmer deres individuelle prestasjoner.

5. Bedre beslutninger takket være interaktive dashboards

Interaktive dashbord med innebygd «hva-hvis»-funksjonalitet lar deg teste ulike scenarier og vise effekten på resultatet. Disse «hva-hvis»-scenariene gjør det mulig å raskt underbygge visse avgjørelser.

BrightAnalytics sentraliserer alle dine økonomiske og operasjonelle data. De kraftige og oversiktlige dashbordene gir umiddelbar innsikt i virksomhetens tilstand og setter driftsdataene dine i sammenheng. Sammenlign ytelser, bygg så mange topp 10-er du vil, eller se risikoer og forutse trender i tide.

BrightAnalytics tilbyr en 360° oversikt over organisasjonen din og lar deg ta effektive, velfunderte strategiske beslutninger.

Vil du vite mer om løsningen vår? Registrer deg for et av våre webinarer eller en demo.