Da den indiskfødte Gita reiste til røttenes land for frivillig arbeid for første gang i en alder av 30, oppdaget hun den nå berømte chai latten: en svart te med urter og melk. Hun likte drinken så godt at når hun kom hjem, gjorde hun den om til en forretningsplan. Sammen med sin partner, som var på randen av vekst og profesjonalisering med sitt handelsselskap, Beanworks Seeds and Grains, innen økologiske korn, frø og belgfrukter, grunnla hun Chalo . Fem år senere har begge selskapene en konsolidert omsetning på cirka 18 millioner euro. Det sier seg selv at dette også inkluderer profesjonell og hyppig økonomisk og operasjonell rapportering.
Under merkenavnet Chalo inspirerer Gita Van den Boer og hennes partner Peter Goethals folk til å spise annerledes, med funky produkter og ingredienser fra andre klimaer og kulturer. Sammen med søsterselskapet og handelshuset Beanworks Seeds & Grains kjøper de belgfrukter, korn, frø og supermat i løsvekt fra hele verden, for å selge dem til den europeiske matindustrien.
– Helt fra starten av selskapene våre drømte Peter og jeg om hyppig rapportering, begynner Gita entusiastisk. “Tall vil hjelpe oss å styre virksomheten og vokse den videre.” Men så lenge de ikke selv ansatte regnskapsfører, måtte de stole på en ekstern regnskapsfører. “Det hadde sine ulemper: vi var avhengige, og tallene ble levert i statisk form. Vi ville ha mer. Vi har tross alt store ambisjoner. Å kunne budsjettere og kontinuerlig overvåke tallene er et must for oss, for å gi selskapet retning.”
Etter at Gita og Peter først gikk med et annet verktøy, endte de til slutt opp med BrightAnalytics. “Fra det aller første møtet med BrightAnalytics gikk alt på skinner. Vår kommersielle kontaktperson gjorde en førsteklasses jobb med forventningsstyring. Han fortalte oss hva alternativene var, hvor lang tid hvert steg ville ta, og holdt også løftene. Jeg vet hvor eksepsjonelt det er innen IT: du blir ofte skuffet etter det første møtet fordi du ender opp med andre ansatte som ikke har fått den funksjonelle analysen riktig, noe som etterlater kommunikasjonshull.”
Hos BrightAnalytics var det alt annet enn det, sier Gita. “Det er mennesker bak selskapet. De er tilgjengelige, tilgjengelige og kommuniserer om det de gjør. Det er slik du gjør det i dag. Det skaper ro og tillit. Nå vet vi: Hvis det noen gang er noe i veien, ordner vi det også.” At implementeringen også gikk knirkefritt, anser hun som en ekstra fordel. “Vi tok strukturen fra vår P&L og implementerte vår kartlegging over det.”
I mellomtiden har Gita BrightAnalytics åpent når som helst, hvor som helst. “Systemet er kontinuerlig oppdatert, uten at vi trenger å gripe inn manuelt. Hver dag har jeg en foreløpig status på alle data som er viktige for oss for hver enkelt bedrift. Det er også enkelt å spore opp regnskapsfeil. Når det kommer til budsjettering, vi kan prøve, spille og teste scenarier. Dette gjør budsjettering gjennomførbar, og terskelen for å komme i gang er mindre høy.”
Det neste trinnet for Chalo er å bruke BrightAnalytics for driftsrapportering også. “Vi skal organisere vårt CRM på en slik måte at våre KPIer automatisk ruller ut av BrightAnalytics. Tydelig, profesjonell og fleksibel, og på en enhetlig måte for våre to selskaper, som tross alt er vesentlig forskjellige når det gjelder økonomisk struktur og styremekanisme.”
Selskapets regnskapsavdeling administreres også av Gita, ved hjelp av BrightAnalytics. I tillegg har ansatte med en økonomisk eller administrativ rolle ofte sin egen tilgang – hver med sin autorisasjon og begrenset eller ingen tilgang – slik at de kan sjekke økonomiske eller administrative data. – Før kunne vi ikke holde øye med disse tingene. Vi var på et skip, vi seilte, men vi så ingenting, sier Gita. “Nå kan vi styre: kontinuerlig måle, overvåke og justere selskapets mål. Det har bokstavelig talt brakt oss dit vi er i dag. Det faktum at dette er mulig gir meg trygghet.”