Andre plattformer gjør et dashbord med nøkkeltall tilgjengelig, mens vi hos BrightAnalytics også kan klikke oss gjennom til minste detalj.

-Christian Tack, Finansdirektør
"Det er viktig å ha tall hver dag, hver uke og hver måned, slik at vi kan komme på banen. Med BrightAnalytics lykkes vi med det."
- Christian Tack, Finansdirektør

Modules in use

Oversikt og detaljer i ett verktøy

Jo mer utfordrende tider, jo større er behovet for pålitelige, oppdaterte tall. Dette er nok en gang demonstrert av vår samtale med Group Ghistelinck , som er aktiv i bilsektoren. For det vest-flamske selskapet er det mer enn noen gang et must å kunne lage kontantstrømprognoser. Så de velger en automatisert rapport. I BrightAnalytics!

«Vi endte opp med BrightAnalytics via et webinar da vårt rapporteringsverktøy trengte å oppdateres», begynner Christian Tack, finansdirektør. «Inntil nylig leste vi tallene våre fra Incadea (en tilpasset Navision-pakke for bilindustrien), men manipulasjonene for å fullføre rapporteringen analytisk i vårt forrige rapporteringsverktøy var tungvint: de måtte gjøres manuelt etterpå. Det kostet oss mye Det var dessuten ikke så lett å lage flere rapporter selv.»

Plug-and-play-plattform

Etter å ha sammenlignet ulike verktøy, valgte selskapet BrightAnalytics. «Vi fikk umiddelbart en veldig god følelse av demoen og forklaringen vi fikk,» forklarer økonomisjef Stefanie Destoop. «Plattformen var spesielt brukervennlig og enkel. Vi var også i stand til å sette opp og administrere rapporter raskt selv. Dessuten la vi merke til at BrightAnalytics allerede inkluderte standardrapportering med resultat- og resultatregnskap, balanse og kontantstrømoppstilling: etter at- opp og kartlegging, disse var tilgjengelige i plug-and-play. Med de andre verktøyene vi så på, måtte dette fortsatt lages delvis. Til slutt la vi merke til at andre plattformer ga et dashbord med nøkkeltall, mens BrightAnalytics også lar oss analyser rapportene i et annet syn. Vi anser det som en stor fordel.»

En versjon av sannheten

Etter en halv dag med trening kunne Ghistelinck Car Companies sette i gang. «Vår kontakt forklarte oss hvordan vi kunne gjøre kartleggingen fra hovedbokkontoene til rapporteringsseksjonene. Vi var raskt i gang med det,» fortsetter assisterende økonomisjef Frederik Depoortere. «Hvis det kommer nye kontoer eller kostnadssteder, er kartleggingen mye enklere enn før. Fordi verktøyet også er koblet til Incadea, har vi alltid én versjon av sannheten. Vi leser inn ekstrakontooppføringer en gang i måneden. I BrightAnalytics kan vi da umiddelbart se hva som er lagt til. Det sparer oss for mye tid. Dessuten har vi alltid oppdaterte tall.

Rapporteringen er konsolidert over de åtte Ghistelinck Autobedrijven-anleggene, men gjennom filtrene kan analyser også gjøres per anlegg og per avdeling. «Sammenlign det med en flerdimensjonal kube,» sier Christian, «som lar oss rotere, filtrere og bore ned til hovedbokkonti og til og med transaksjoner. Hvis du vil se detaljene i kostnadene, kan du gjøre det veldig enkelt.»

Kontanter er konge

Han anser også det faktum at de kan lage andre rapporter i BrightAnalytics som en fordel. «Det er en standard kontantstrømoppstilling i verktøyet, men vi ønsker spesielt å begynne å gjøre kontantprognoser. Vi trenger det, fordi vi er i en veldig pengedrevet virksomhet. Spesielt nå, i disse utfordrende tider: det er viktig å ha disse tallene tilgjengelig raskt slik at vi kan reagere raskt.

Også operasjonelle KPIer

I fremtiden ønsker selskapet også å utvikle operasjonell rapportering i BrightAnalytics. «P&L og balanse kjører, budsjettene våre er på plass, og kontantstrømprognosen vår er for tiden under utarbeidelse og oppsett. I en neste fase ønsker vi å bruke BrightAnalytics for vår operasjonelle rapportering, som for tiden gjøres i Excel», Christian legger til. «Dette gjelder for eksempel de daglige omsetningsrapportene per type kjøretøy, eller KPI-ene for våre ettersalgsaktiviteter. Det ville vært nyttig om det også kunne kobles til BrightAnalytics. Tross alt kommer dataene fra samme kilde. Dessuten , ville vi da ha én enkelt versjon på plattformen, i stedet for en Excel som må lagres i en mappe. På denne måten ønsker vi å implementere verktøyet ytterligere i selskapet for å overvåke våre KPIer.»

logo flower

Fordelene for BrightAnalytics ifølge Ghistelinck:

  • 1 plattform, 1 versjon av sannheten
  • Stor tidsgevinst
  • Effektivitetsforbedring
  • All informasjon i ett system
  • Klikkbar til det laveste nivået
  • I egen styring: ingen intervensjoner skal skje fra BrightAnalytics

Vil du vite hva BrightAnalytics kan bety?