"Denne programvaren gjør arbeidet mitt mye enklere, noe som sparer meg utrolig mye tid."

-Arild Nordrevoll, finansdirektør
Arild-Nordrevoll-Wolftech
"Verktøyet gir oss nyttig informasjon om hvordan vi skal drive virksomheten vår, og gir oss et godt grunnlag for å ta informerte avgjørelser."
- Arild Nordrevoll, finansdirektør

Modules in use

Norsk oppstart i rask vekst velger smart og effektivt

Å realisere ambisiøse planer med begrenset arbeidskraft er typisk for oppstartsbedrifter. Da er det bra å være organisert effektivt, og å ha de riktige verktøyene som støtte. Også Arild Nordrevoll, finansdirektør i det norske selskapet Wolftech Broadcast Solutions, fant ut at dette var tilfellet. Han er den eneste i Wolftechs team som driver med økonomisk rapportering, en jobb som pleide å oppta mye av tiden hans, men som i dag er redusert til et minimum takket være BrightAnalytics.

Den norske oppskaleringen Wolftech Broadcast Solutions utvikler planleggings- og samarbeidsprogramvare for det profesjonelle kringkastingsmarkedet. Noen av selskapets globale kunder er BBC, tyske RTL og amerikanske VICE Media Group.

Siden vi er en liten organisasjon – med rundt 20 fast ansatte og et titalls konsulenter – er jeg den eneste ansvarlige for alt som har med økonomi og administrasjon å gjøre, forklarer finansdirektør Arild Nordrevoll. «Som et resultat må jeg kunne jobbe effektivt. Jeg pleide å bruke mye av tiden min på å konsolidere Excel-regneark fra ulike systemer og oppdatere rapportene våre hver måned, og deretter kopiere dem til PowerPoint. Det var ikke lenger mulig, så jeg begynte å se etter et rapporteringsverktøy som ville gjøre månedsoppgjøret enklere for meg.»

Mens han trålte Internett på jakt etter et godt verktøy, fikk Arild en telefon fra BrightAnalytics’ svenske kontor som spurte om han trengte hjelp med rapporteringen. Faktiskt har BrightAnalytics allerede ganske mange lignende nordiske selskaper i porteføljen.

Enorme tidsbesparelser

«Jeg ble umiddelbart nysgjerrig da jeg så demoen,» fortsetter Arild. «Vår egen regnskapspakke hadde også et rapporteringsverktøy, men jeg likte BrightAnalytics sitt brukergrensesnitt veldig godt. Denne programvaren kan gjøre arbeidet mitt betraktelig mye enklere, noe som vil spare meg utrolig mye tid. Inntil da brukte jeg over én dag hver måned på å lage rapporter. Nå trengte jeg bare å lage en tilpasset rapport én gang, og så oppdaterte den seg selv hver gang jeg la inn tallene. BrightAnalytics’ ansatte tilpasset seg veldig enkelt, var ekstremt løsningsorienterte og utrolig raske til å svare på spørsmålene mine. En annen avgjørende årsak var prisen: Vi får svært god verdi for investeringen vår. Dessuten er det veldig interessant at BrightAnalytics sin prismodell er knyttet til en bedriftsomsetning, spesielt for et ungt selskap som vårt.»

Ikke mye senere ble BrightAnalytics vellykket satt opp og implementert hos Wolftech. «Vanligvis tar det mye lengre å implementere slik programvare. Men ikke med BrightAnalytics. Vi trengte ikke engang å møtes fysisk for det: alt skjedde virtuelt, inkludert den raske treningen jeg fikk. De jeg kom i kontakt med hadde mye kompetanse og kunne svare på spørsmålene mine med en gang», sier Arild. «De få gangene de hadde spørsmål, kom de med en løsning dagen etter.»

Siden Wolftech Broadcast Solutions er en del av en større selskapsgruppe måtte BrightAnalytics få godkjenning fra gruppens IT-avdeling angående sikkerhet og beskyttelse av all data som skulle behandles i systemet. «Men BrightAnalytics besto alle sikkerhetskontrollene enkelt», legger Arild til.

Informerte avgjørelser

Wolftech bruker økonomimodulen for månedlig ledelsesrapportering for deres ledelse og styret. I tillegg er prognoseverktøyet også viktig for Arild. «Jeg pleide å bruke mye tid på å prøve å finne de faktiske tallene, men i dag henter jeg bare dataene fra verktøyet og kan stole fullt ut på dem. Vi har også begynt å bruke systemet for å spore kunder: Jeg kan se hvilke kunder som gir oss størst omsetning og høyest bruttomargin, sammenlignet med kunder vi investerer i fremfor å tjene på. Verktøyet gir oss nyttig informasjon om hvordan vi skal drive virksomheten vår, og gir oss et godt grunnlag for å ta informerte avgjørelser

Flower logo

Fordelene med BrightAnalytics ifølge Wolftech Broadcast Solutions:

  • Veldig brukervennlig og intuitiv
  • Rett forhold mellom pris og kvalitet
  • Rask helpdesk og støttetjenester
  • Fleksible og løsningsorienterte medarbeidere
  • Tilpasset visuell rapportering

Lurer du på hva BrightAnalytics kan gjøre for deg?

Wolftech logo

Om Wolftech Broadcast Solutions

Norske Wolftech Broadcast Solutions er et datterselskap av norske TV2 i tillegg til å være en raskt voksende oppskalering av planleggings- og samarbeidsprogramvare for mediebedrifter. Blant deres kunder er ingen ringere enn BBC, VICE Media Group og tyske RTL. Bak kulissene består oppskaleringen av et ganske lite team som jobber på en smart og effektiv måte. Akkurat nå bruker finansdirektør Arild Nordrevoll BrightAnalytics til alt som har med økonomisk rapportering å gjøre. Og det sparer ham definitivt for mye tid…