Med BrightAnalytics har vi nå et solid FP&A-verktøy for å håndtere kunder uten å legge til unødvendig kompleksitet.
Da Jacob Quartier tok på seg rollen som CFO i Smappee, var en av de første tingene han gjorde å implementere BrightAnalytics. Det var ikke nødvendig å sammenligne med andre verktøy, fordi han allerede hadde svært positive erfaringer med programvaren i sitt forrige selskap. Det som overbeviste ham, var at denne “out of the box”-programvaren kunne implementeres raskt, noe som sparte verdifull tid på scoping og oppfølging.
“Smappee har fem forskjellige juridiske enheter i Belgia og utlandet. Systemene til alle disse enhetene er ikke alltid godt harmonisert,” begynner Jacob. “Vi trengte godt konsoliderte tall for å kunne fastsette riktig kurs for vårt raskt voksende selskap. Vi ønsket å kunne se disse tallene ikke bare fra et lovpålagt perspektiv, men også fra et ledelsesperspektiv. Da jeg begynte i september 2022, var det ingen konsolideringsverktøy på plass. Det betydde at vi måtte stole på Excel, noe som medførte mye manuelt arbeid. Det var bortkastet tid og energi, og tallene var alltid forsinket. Jeg ønsket fart, skalerbarhet og å eliminere det manuelle arbeidet.”
Jacob bestemte seg derfor for å implementere et rapporteringsverktøy umiddelbart. “For meg var det viktig at programvaren ble operativ på svært kort tid. Jeg hadde tidligere erfaring med BrightAnalytics i et annet selskap og visste at det ble satt opp raskt og enkelt. Jeg har vært i finans i en stund og har gjort lignende øvelser flere ganger. Derfor var det ikke nødvendig å sammenligne med andre leverandører. Kravene for Smappee var ganske lik de i min forrige jobb, så jeg valgte raskt BrightAnalytics for å unngå å kaste bort tid. Vi implementerte BrightAnalytics rundt nyttår, og det var operativt ved januarlukking.”
Den store verdien av systemet for Jacob ligger i at det nesten ikke krever noen tilpasning. “Dette er ikke et tungvint system som krever måneder med scoping og oppfølging, men en out of the box-teknologi. Implementering tar ikke måneder, men uker. I tillegg hadde vi et veldig godt team til rådighet som ikke lot oss stå alene. BrightAnalytics ga kvalitetsopplæring for å utdanne våre brukere. Vår customer success manager støttet oss fra implementering til oppfølging. Vi ble veiledet helt til vi var operative og i full drift.”
I tillegg setter han pris på at de ulike juridiske enhetene til Smappee, med sine forskjellige kontoplaner, blir kartlagt i én konsolidert ledelsesrapport, med hensyn til de ulike valutaene som brukes av selskapene. “Med bare ett klikk har vi oversikt over hele verden, på ett felles språk: konsoliderte tall – sett fra et ledelsesperspektiv,” fortsetter Jacob. “Og dette er i sanntid, ikke bare på nivået til en kontoplan, men også for eksempel på avdelingsnivå. I stedet for bare å levere en årsrapport, kan vi gjøre mye mer med analytisk regnskap.”
Til slutt nevner Jacob at han ser BrightAnalytics vokse sammen med Smappees ambisjoner, og de er klare: “Mellom 2021 og 2022 har inntektene våre mer enn tredoblet seg. I de kommende årene ønsker vi å minst doble inntektene igjen. Vi opplever denne veksten i Belgia og utover, men den mest eksponentielle veksten er i utlandet. Med BrightAnalytics kan vi være sikre på at vi har et finansielt rapporteringsverktøy som kan vokse med oss, selv på tvers av landegrenser.”
Smappee, et belgisk cleantech-selskap, har som mål å hjelpe kundene sine med å spare energi og penger ved å redusere energiforbruket og forbedre energieffektiviteten. For å oppnå dette analyserer selskapet sanntidsdata for strøm-, vann-, gass- og solenergiforbruk. De siste årene har selskapet utvidet tilbudet sitt til å inkludere ladestasjoner basert på denne teknologien, noe som har ført til en mer enn tredobling av inntektene. Smappee planlegger å doble inntektene sine minst én gang til i de kommende årene, blant annet gjennom internasjonal ekspansjon. Med BrightAnalytics-programvaren blir dette en sømløs vekstreise for Smappee.