Tjueen oppkjøp på to og et halvt år: det kreative digitalbyrået Happy Horizon – kåret til det beste e-handelsbyrået i Nederland – gjorde det. Og de ønsker å fortsette å vokse. Hvordan sikrer de økonomisk innsikt og oversikt når oppkjøpene også involverer forskjellige regnskapssystemer? CFO Ernst Wiemans forklarer.
«I løpet av de siste to og et halvt årene har vi gjort 21 oppkjøp,» begynner Ernst. «Hvert av disse selskapene jobbet med sitt eget regnskapssystem, så vi trengte et verktøy som kunne samle alle økonomiske data fra ulike datakilder eller typer administrasjoner. For å raskt forstå tallene og resultatene fra alle våre oppkjøp, var dette avgjørende. Frem til da, brukte vi Excel til dette.»
Happy Horizon utforsket markedet og bestemte at BrightAnalytics var det beste verktøyet for deres organisasjon. «Det er et fleksibelt system som du kan tilpasse, og det kan også koble seg til forskjellige pakker. I tillegg var hver interaksjon med salgsavdelingen veldig hyggelig. Dessuten oppdaget vi at vi også kunne gjøre ganske mange andre ting med plattformen, som å generere dashbord og innsikt, lage kontantstrømanalyser… De mange mulighetene for å videreutvikle plattformen appellerte virkelig til oss.»
Og slik ble det. Siden de valgte BrightAnalytics, har Happy Horizon allerede oppdaget mange av plattformens funksjoner. «I utgangspunktet brukte vi programvaren som et konsolideringsverktøy for årsregnskap,» fortsetter Ernst. «Fordi behovet var veldig høyt da. Siden sommeren 2022 bruker vi det også som et sentralt informasjonsverktøy for å komme frem til en enkelt hovedbok kontoplan. I tillegg har vi laget rapporter med verktøyet som gir oss innsikt og som lar oss sammenligne tall med for eksempel budsjettet, med samme periode i fjor… Akkurat nå setter vi også opp dashbordet nøyaktig slik vi ønsker at det skal være.»
Å kunne følge sine viktigste KPI-er med ett dashbord, til tross for at de jobber med flere regnskapssystemer i organisasjonen, anser de som en enorm fordel. «I tillegg er jeg glad for å ha sentral, konsolidert innsikt i resultatene på daglig basis. Vi gjør fortsatt mange oppkjøp. Det faktum at vi enkelt kan koble disse inn er en merverdi for oss. Etter et oppkjøp tar vi vanligvis kontroll over det selskapets bankkontoer neste dag, og da kan BrightAnalytics begynne å jobbe med integrasjonen.»
Videre bruker Happy Horizon også BrightAnalytics for debitorhåndtering. “Fordi vi jobber med forskjellige systemer innenfor selskapet vårt, hadde vi ikke en total oversikt over alle utestående debitorer. Men takket være BrightAnalytics’ aldersmodul har vi nå dette og det hjelper oss enormt. I dag kan jeg lage en topp 20-liste over utestående debitorer på tvers av alle selskapene i konsernet, og iverksette tiltak basert på denne informasjonen. Vi jobber også med kontantstrømsprognoser. I fremtiden ønsker vi å kunne styre kontantstrømmen vår på ukentlig basis. Verktøyet lar oss bruke historiske data og fremtidige budsjetter for å bedre estimere vår kontantstrøm og behov.”
Happy Horizon har også lagt til en rekke ikke-finansielle KPI-er i systemet, inkludert antall årsverk i selskapet. Siden Ernst selv er en ekspertbruker, akkurat som fire andre kolleger i selskapet, kan han gjøre mye selv. «Det gir oss mye fleksibilitet,» sier han. «På den måten er vi ikke avhengige av BrightAnalytics. Jeg fikk en kort opplæring, og etter det begynte jeg å utforske plattformen selv. Det tar litt tid, fordi ganske mye kan gjøres med denne programvaren. Gradvis oppdager vi nye ting, genererer nye innsikter og bygger ytterligere dashbord. Et eksempel er vår arbeidskapitalanalyse, som vi nå har integrert i et dashbord. Som et resultat forstår vi bedre utviklingen av arbeidskapital over den siste perioden, og vi kan bruke den informasjonen til å iverksette tiltak og optimalisere den.»
Det gode samarbeidet med supportavdelingen, blant annet, er prikken over i-en for Happy Horizon. «Etter den hyggelige kontakten med salgsavdelingen, er den raske responstiden fra kundesuksessteamet et annet pluss,» konkluderer han.
Det nederlandske selskapet Happy Horizon er – som de kaller seg selv – et «kreativt digitalbyrå» spesialisert på e-handel og nettbutikker. Byrået har vokst enormt de siste årene. Organisk, men også gjennom oppkjøp. I dag har de over 800 ansatte og kontorer i seks nederlandske universitetsbyer. Takket være BrightAnalytics kan de også enkelt koble sammen de økonomiske trådene.