Med 65 ansatte og en årlig omsetning på 15 millioner euro, er aluminiumsselskapet Blommaert aktiv over hele verden i et unikt nisjemarked: aluminium og (rustfri) stålkonstruksjoner for skip og mobile industritak. Det er et marked med fremtid, ettersom en privat investeringsgruppe kjøpte seg inn i familiebedriften i 2013. Tallene ser helt klart bra ut.
Disse tallene har blitt presentert i BrightAnalytics-plattformen siden slutten av 2014. Alle økonomiske og operative data samles inn og vises tydelig. Selv om administrerende direktør Tom Blommaert, som overtok selskapet etter sin far i 2005, legger stor vekt på å drive forretning basert på magefølelse, har de analytiske tallene nå blitt grunnlaget også for ham. «I starten baserer man avgjørelser på fingerspitzengefühl , men skal man gjøre forretninger profesjonelt og fornuftig, må man også se på tallene. Spesielt hvis investorer er involvert.”
Det går ikke en dag uten at Tom konsulterer plattformen. Andre ledere og selgere har også tilgang til systemet, enten det er begrenset eller ikke. “Selv om du ikke trenger en manual, krever ny programvare alltid litt tilvenning. Jo mer du bruker den, jo bedre kjenner du systemet og jo større blir mulighetene.” Hos Blommaert kombineres og velges tall og statistikk i det uendelige. Fra omsetningstall til bruttomarginer, fra personalkostnader og lagerbeholdning til forsikringskostnader. “Det er veldig fleksibelt. Du velger selv hvor langt du går i det. Dessuten kan du justere mye selv, uten å gjøre ting feil – for du har rett og slett ikke råd til å gjøre det med tall.” Når det er sagt, ifølge direktøren, er dataanalyse fortsatt i sin spede begynnelse, og mulighetene vil fortsette å vokse i nær fremtid. “For eksempel: for detaljhandel tror jeg mulighetene er enorme. Med ett klikk har du full oversikt over produkter, lokasjoner, og you name it.”
Nå som selskapet har innsikt i alle sine data, kan investeringer i utgangspunktet planlegges basert på spådommer. Likevel er dette ikke tilfelle med Blommaert: “Vi jobber i en prosjektvirksomhet. Månedstallene våre gir ikke alltid det riktige bildet. Vi produserer kun det som er bestilt. Prognoser basert på fortiden er alltid relative for oss. Mye kan endring på kort sikt, for eksempel på grunn av ny lovgivning. Tall er til stor hjelp, men du har ikke råd til å la deg blende av dem heller.”
Tom lærte om BrightAnalytics etter forslag fra investeringsgruppen som kjøpte seg inn i selskapet i 2013. Hvorvidt han ville tatt steget til dataanalyse på egenhånd er i det minste tvilsomt. “Skreddersydde pakker koster alltid mye krefter, tid og penger, og på slutten av dagen kan de sjelden leve opp til forventningene.” Heldigvis var BrightAnalytics unntaket. “Jeg er seriøs: for meg er dette den eneste programvaren som både gjør det den lover og holder seg innenfor budsjettet. Jeg har ennå ikke oppdaget den første feilmeldingen.”