“BrightAnalytics er tydelig laget av folk med en klar, praktisk visjon om hva som gjør et godt finansiell rapporteringsprogram. ” Ingenting annet enn ros fra J. Cortès administrerende direktør Frederik Vandermarliere. Den vest-flamske familiebedriften lager og selger sigarer over hele verden. Takket være BrightAnalytics er alle tall sentralisert og rapportert på ett sted.
Historien om J. Cortès starter i Moen på loftet over sigarbutikken til Maurits Vandermarliere. Ti år senere åpnet han en liten fabrikk i Heestert og nå, 83 år senere, har selskapet egne fabrikker i Kortemark, Sri Lanka, Den dominikanske republikk og Nicaragua.
Frederik er tredje generasjon Vandermarliere som driver selskapet. Han ble så å si født mellom tobakksbladene og har en enorm lidenskap for produktet. Under hans ledelse kjøpte J. Cortès opp en rekke selskaper i 2016. Nå har de seks filialer.
Et år før de første oppkjøpene ble J. Cortès kjent med BrightAnalytics. “Vi hadde stilt spørsmål ved våre rapporteringsmetoder en stund. Opprinnelig ønsket vi å utvikle vårt eget program”, sier Ines Decoutere, økonomisjef i J. Cortès. «Da vi ble introdusert for BrightAnalytics, innså vi at vi aldri kunne lage noe slikt selv. Det var imidlertid ikke lenger nødvendig. Våre forventninger ble oppfylt umiddelbart. ”
Under overtakelsene ble det raskt klart at det var behov for samhold i selskapet. “Hver filial hadde et annet regnskapsprogram og rapporteringsmetode,” sier Decoutere. “Det er vanskelig å danne et generelt og strømlinjeformet bilde på den måten.”
Hver gren kunne beholde disse regnskapsprogrammene. BrightAnalytics leser alle dataene automatisk og alle konsulterer bare det han eller hun trenger. Det er enkelt å analysere, det er enkelt å sammenligne. Ingen overflødige vinduer eller informasjon, og på en ryddig måte.
– Figurene vises nå på en enhetlig måte , noe som gjør arbeidet lettere, sier Ines Decoutere. “Dette er fordi du med hver figur kan gå tilbake til bestillingens nivå, dette brukes mye hos oss for å hente detaljene.”
Konsolideringen av tallene gjøres ikke lenger i en Excel-fil. «Du måtte nesten være en IT-fyr for å gjøre det,» sier Decoutere. J. Cortès jobber med fire underkonsolideringer og én paraply. “Nå samler vi figurer fra hvert nivå med noen få klikk. ”
J. Cortès bruker også BrightAnalytics for budsjettering, opptil tre år frem i tid. Forberedelsen gjøres på en enhetlig måte overalt. Det sparer mye arbeid.
J. Cortès velger å gi ledere og regnskapsførere tilgang til alle tallene. Salgssjefer i de forskjellige regionene ser kun resultat og resultat for sitt område. På den måten sporer de kostnadene og EBITDA , og har oversikt over bruttomarginen.
Den kostnadssporingen har allerede gitt fordeler. “Vi jobber mer effektivt og ser umiddelbart hvor vi kan spare,” sier Decoutere. “For noen år siden merket vi en stor økning i vannkostnadene våre. Det viste seg at det var en lekkasje i bygningen. Takket være BrightAnalytics rant det ikke mer penger bort.”
“Programmet tilbyr akkurat det du trenger,” mener Ines. Du rapporterer alltid på samme måte, internt og eksternt. Slik skaper du en kjent oversikt, som også skaper tillit.
“Det er et brukervennlig program,” sier administrerende direktør Frederik Vandermarliere. “Selv uten regnskapsutdanning kan du raskt finne veien dit. Du kan gjøre mye på en enkel måte, og til en fornuftig pris.”
BrightAnalytics hjelper J. Cortès med å holde den økonomiske oversikten på en oversiktlig måte. For sigarprodusenten handler det i hovedsak om å opprettholde markedsandelen de neste årene. Tobakksmarkedet er ikke en lett sektor å fortsette å tjene penger på. Det er et produkt som, selv om det er svært arbeids- og kapitalkrevende, utstråler luksus og kvalitet. Og for det er det alltid fans å finne.
⭐⭐⭐⭐⭐