Finansiell tjenestefirma PKF-VMB (bedre kjent som Moore) kan ha eksistert i nesten 20 år, men de har fortsatt mentaliteten til et vekstselskap. Og det kommer godt med, for Moore har mange oppskaleringer blant kundene sine. De ser ikke etter standardløsninger, men de ser etter skreddersydde løsninger for sin spesifikke virksomhet. «Å velge et partnerskap med BrightAnalytics var derfor et opplagt valg. På grunn av deres intuitive programvare, men enda mer: på grunn av deres folk, sier administrerende direktør Wim Seynaeve.
Oppskaleringer som ikke har egen økonomiavdeling kan sette ut økonomistyringen sin til Moore. “Vi på sin side implementerer en rekke verktøy for å gjøre den økonomistyringen for våre kunder,” begynner Wim. – Når det gjelder regnskap, har vi jobbet 100 % digitalt en stund nå. Inntil nylig hadde vi imidlertid ikke et effektivt verktøy for ledelsesrapportering. Vi klarte oss med Excel.”
Det endret seg da Moore kom i kontakt med BrightAnalytics på en messe. «Vi oppdaget at verktøyet deres kunne være den ideelle løsningen for våre kunder, og et perfekt tillegg til produktporteføljen vår. Med BrightAnalytics ville vi være i stand til å bygge ledelsesrapportering i skyen på en intuitiv og enkel måte – i stedet for å bruke et tilpasset Excel-ark som vi utviklet selv, sier Wim.
I begynnelsen av 2019 startet Moore to – relativt komplekse – pilotprosjekter med BrightAnalytics. Resultatene var så lovende at selskapet ble partner og bestemte seg for å tilby verktøyet til sine kunder fra nå av. “Den første kunden vi distribuerte BrightAnalytics til var en organisasjon som har vokst gjennom oppkjøp og bestod av 16 enheter og flere butikker per enhet,” forklarer Stijn Van Walle, Manager Financial Management hos Moore. “Vi kartlegger nå den faktiske ytelsen per handleenhet for dem, ikke en gang per kvartal, men når som helst. Dette lar eieren gripe inn der det er nødvendig.»
Et andre pilotprosjekt involverte en ideell organisasjon. “Den primære motivasjonen var ikke finansiell rapportering, men behovet for en klar oversikt over alle pågående prosjekter, forventede subsidier, lønn som skulle betales osv.”, fortsetter Stijn. «For dem utgjør BrightAnalytics koblingen mellom regnskap, tidsregistreringssystemet og faktureringssystemet. Takket være prognose- og budsjettmodulen kan den ideelle organisasjonen også estimere perfekt når fakturaer skal sendes til hvilken partner. Så en litt atypisk kunde for BrightAnalytics.»
Og det viser seg å være en avgjørende grunn for Moore til å velge BrightAnalytics. «Folkene i BrightAnalytics er glade for å bli med dem på jakt etter utfordringer, etter måter å videreutvikle programvaren deres på. Den holdningen passer perfekt med vårt DNA. Og det til våre kunder. Oppskaleringer vil ha løsninger som fungerer. Disse er ofte så skreddersydde at de kun kan brukes til deres bedrift. Vi kan skreddersy BrightAnalytics fullt ut til kundenes behov. Det er også fordi de har de rette folkene i huset. De vet hvordan det er å være et vekstselskap, så de forstår vår verden perfekt.»
I tillegg viste den intuitive strukturen og raske deployerbarheten seg å passe perfekt med oppskaleringsmiljøet. Juniorkonsulent James Vanhee, som forberedte programvaren for de to pilotprosjektene, sier: «Det er ingen manual inkludert, men du merker snart at dette ikke er nødvendig. Verktøyet er brukervennlig og intuitivt. Dette betyr at kundene våre kan komme i gang med en gang, og ikke trenger å gjennomgå opplæring først.» Wim slutter seg til ham: «Hvis du spør en oppskalering når noe skal være klart, er svaret ofte «i går». Vi kan nå fortelle dem at de ikke bare vil forstå BrightAnalytics raskt, men at det vil være live på kort tid. Og det er en veldig viktig ressurs for kundene våre.»