VOKA – De KMO designer programvare som lar bedriftsledere se statusen til virksomheten med bare noen få klikk.
Skal du videre som selskap, trenger du ikke bare å ha oversikt over alle relevante økonomiske og operasjonelle data, men du må også kunne tolke dem riktig. Siden september 2012 har BrightAnalytics fra Pittem gjort sitt ytterste for å oppnå dette. SMB designer programvare som gjør det mulig for bedriftsledere og ledere å se hvordan bedriften deres gjør det med bare noen få klikk. “Jo mer kompleks forretningsstrukturen er, jo mer merverdi kan vi skape med våre løsninger,” vet partnere Olivier Seynhaeve, Lode Bogaert og Merijn Demuynck.
Den ledende trioen bak BrightAnalytics ble kjent med hverandre da de alle jobbet for Accent Interim. “Lode var høyre hånd til økonomidirektøren der, mens Merijn og jeg jobbet i IT-avdelingen,” sier Olivier Seynhaeve. “Kløen etter å starte egen virksomhet ble sterkere og sterkere. Etter å ha satt opp et komplett finansiell rapporteringssystem for en Gimv-deltakelse, så vi på hvilken programvare som var tilgjengelig på markedet for flamske SMBer. Da det viste seg at mindre selskaper nesten utelukkende var kunne henvende seg til de store aktørene for en ganske kostbar løsning, utviklet vi vår egen plattform for finansiell rapportering.Vi har markedsført dette siden juni i fjor under navnet BrightAnalytics.Vårt morselskap, B-Bright, som vi etablerte i september 2012, fokuserer på HR-programvare, spesielt forretningsapplikasjoner i skyen.”
BrightAnalytics sine løsninger er utviklet for å gjøre det enkelt for en bedrifts tall å nå de rette personene. “Det handler om å bringe dataene til live slik at en bedriftsleder vet godt hvor selskapet hans står og hvilke skritt som må tas,” sier Lode Bogaert. “Fordi vi alltid bruker de samme metodene, er det en brukervennlig løsning som alle forstår på et kvarter. Løsningene våre ser enkle ut, men det ligger mye intelligens under panseret. De siste årene har vi hovedsakelig satset på å tiltrekke oss kompetente medarbeidere. (fire fast ansatte, pluss en frilanser), i stedet for i et moderne forretningsbygg.”
De siste årene har selskapet bygget opp en interessant kundeportefølje gjennom sitt nettverk, spesielt i Øst-Flandern og Antwerpen. “Siden vi også jobber aktivt på markedet i Vest-Flandern gjennom en representant, skaper vi gradvis mer merkekjennskap i vår egen region”, sier Merijn Demuynck. «Vi er nære økonomiske vekstsentre som Roeselare og Lille og håper å fortsette å slå gjennom i trekanten Kortrijk-Gent-Brugge. Vi sikter i hovedsak mot vekstbedrifter som også kan ha utenlandske ambisjoner. Det er vår intensjon å vokse sammen med våre kunder, selv om dette innebærer en mer komplisert selskapsstruktur. Det er nettopp da vi kan understreke vår merverdi enda mer.
I tillegg til finansiell rapportering opplever BrightAnalytics også et økende behov i markedet for operasjonelle rapporteringsverktøy. Lode Bogaert: “Bedrifter ønsker å vite hvilke produkter som selger best, hvor deres marginer er høyest, hvordan de ulike segmentene utvikler seg, men også hvilken kundeansvarlig som kan presentere de beste tallene. Dette gjør vi ved å koble et operasjonelt rapporteringsverktøy til selskapets ERP-pakke og sikre at programvaren også er lett tilgjengelig på mobile enheter (smarttelefon, nettbrett osv.) Ledere konsulterer ofte tallene hjemme, på kvelden eller i helgen Det er viktig at de kan be om både ganske generelle data og svært detaljerte analyser.”
Gode rapporteringsverktøy må være svært oppdaterte og kunne tegne et godt bilde av den operasjonelle og økonomiske tilstanden basert på 5 til 6 nøkkelfaktorer (de såkalte KPIer). “Mens det økonomiske verktøyet er en plug & play-applikasjon, tar installasjonen av et driftsverktøy mer tid, fordi vi også ønsker å forstå kundens prosesser ordentlig,” forklarer Olivier Seynhaeve. “Allikevel klarer vi å levere selv disse verktøyene i løpet av en måned. Vi håndterer alt selv, for å kunne garantere optimal kvalitet.”
De tre partnerne er svært utfyllende og holder seg oppdatert på hver sak gjennom regelmessige konsultasjoner. “Akkurat som kundene våre tør vi også fullt ut å uttrykke våre vekstambisjoner. Etter vår nominasjon som Trendgasellestarter i år, ville det vært flott om vi til slutt kunne bli en ekte, raskt voksende Trendgaselle”, avslutter Merijn Demuynck.
Kilde: Entreprenører Voka West Flanders, 27. februar 2015